Reklama przy wykorzystaniu oświadczeń zdrowotnych dotyczących substancji botanicznych jest obecnie zabroniona

Reklama przy wykorzystaniu oświadczeń zdrowotnych dotyczących substancji botanicznych jest obecnie zabroniona
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie o sygn. C-386/23 odniósł się do pytań prejudycjalnych wystosowanych przez niemiecki federalny trybunał sprawiedliwości w sprawie przeciwko Novel Nutriology. Przedsiębiorca ten wprowadził do obrotu na terenie Niemiec suplementy żywnościowe, w których reklamie wskazywano, iż poprawiają one nastrój, zmniejszają uczucie stresu i wyczerpania. Nie posiadał jednak stosownego zezwolenia od właściwego organu krajowego, aby takie oświadczenia stosować.

Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1924/2006 Parlamentu Europejskiego z 20.12.2006 r. w sprawie oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych dotyczących żywności (zmienionym rozporządzeniem (WE) nr 109/2008 Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 109/2008 z dnia 15.01.2008 r.), posługiwanie się oświadczeniami zdrowotnymi w reklamie żywności i suplementów żywności może być dozwolone, pod warunkiem, że zostały one dopuszczone przez Komisję Europejską i umieszczone w stosownym wykazie dopuszczonych oświadczeń zdrowotnych. Każde umieszczenie w wykazie winno być poprzedzone badaniem we współpracy z Europejskim Urzędem ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA). Podmioty działające na rynku spożywczym, które chcą stosować oświadczenia zdrowotne inne niż wskazane w wykazie, mogą składać stosowne wnioski o włączenie oświadczenia do wykazu.

Jednakże, Komisja na rozprawie przed Trybunałem przyznała, że ocena oświadczeń zdrowotnych dotyczących substancji botanicznych została zawieszona, a wykaz dotyczący takich oświadczeń nie został jeszcze sporządzony. W związku z powyższym, na obecnym etapie, nie jest dopuszczalne stosowanie oświadczeń zdrowotnych dotyczących substancji botanicznych w celach reklamowych.
Jak wskazał Trybunał, „art. 10 ust. 1 i 3 rozporządzenia nr 1924/2006 należy interpretować w ten sposób, że stoi on na przeszkodzie temu, by w ramach reklamy komercyjnej suplementu żywnościowego zawierającego „substancje botaniczne” w rozumieniu rozporządzenia nr 432/2012 – do czasu zakończenia przez Komisję badania oświadczeń zdrowotnych dotyczących substancji botanicznych prowadzonego w celu umieszczenia ich w wykazach dopuszczonych oświadczeń zdrowotnych, o których mowa w art. 13 i 14 rozporządzenia nr 1924/2006 – istniała możliwość posługiwania się konkretnymi oświadczeniami zdrowotnymi dotyczącymi takich substancji i opisującymi funkcje psychologiczne lub behawioralne lub wspominającymi o nich lub też zamieszczania odniesienia do ogólnych, nieswoistych korzyści, jakie substancja taka przynosi dla ogólnego stanu zdrowia i związanego ze zdrowiem dobrego samopoczucia, w sytuacji gdy takiemu odniesieniu nie towarzyszy konkretne oświadczenie zdrowotne zawarte we wspomnianych wykazach, chyba że stosowanie takich oświadczeń jest dozwolone zgodnie z warunkami art. 28 ust. 6 tego rozporządzenia”. Wskazany in fine artykuł 28 rozporządzenia odnosi się do oświadczeń zdrowotnych podlegających systemowi przejściowemu, które jednak nie miały zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Powyższa sprawa jest wynikiem m.in. motywów rozporządzenia 1924/2006, stanowiących, iż „istnieje szeroki zakres składników odżywczych i innych substancji, obejmujący w szczególności witaminy, składniki mineralne wraz z pierwiastkami śladowymi, aminokwasy, niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, błonnik pokarmowy, różne wyciągi roślinne i ziołowe, które wywierają określone skutki żywieniowe lub fizjologiczne i mogą znajdować się w żywności oraz być przedmiotem oświadczenia. Należy zatem ustalić ogólne zasady odnoszące się do wszystkich oświadczeń dotyczących żywności w celu zapewnienia konsumentom wysokiego poziomu ochrony, dostarczenia konsumentom wiedzy niezbędnej do dokonania wyboru z pełną znajomością faktów, jak również stworzenia dla branży spożywczej równych warunków konkurencji”. W tym stanie rzeczy, Komisja, w celu ochrony szerokiego interesu konsumentów, nie mogła dopuścić do stosowania oświadczeń zdrowotnych w przypadku substancji roślinnych i ziołowych.